§ 21 Korvaava päätös: Sibeliuksenväylä ja Sipoontie, katusuunnitelman hyväksyminen

Lataa 

JARDno-2023-1448

Päätöspäivämäärä

30.11.2023

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö

Päätöksen peruste

Toimivalta perustuu kaupunkikehityksen toimintasääntöön,​ jonka mukaan suunnittelupäällikkö päättää katusuunnitelmista,​ niihin liittyvistä liikenteenohjaussuunnitelmista ja muiden yleisten alueiden suunnitelmista sekä niiden muutoksista (MRL 85 §).

Kuvaus

Tämä päätös korvaa suunnittelupäällikön päätöksen 29.9.2023 § 16 Sibeliuksenväylä ja Sipoontie, katusuunnitelman hyväksyminen.

Katusuunnitelmaehdotuksen sisältö

Suunnittelukohde sijaitsee Järvenpään 1. kaupunginosassa (Keskus) ja 22. kaupunginosassa (Lepola).

Katusuunnitelmaehdotus koskee Sibeliuksenväylän ja Sipoontien liittymäaluetta, Sibeliuksenväylän länsipuolista jalankulku- ja pyöräilyväylää välillä Lepolan puistokatu-Urheilukatu sekä Sipoontietä välillä Sibeliuksenväylä-Verstaspihankatu korvaten näiltä osin 2.12.2013 hyväksytyt Lepola III asemakaava-alueen katusuunnitelmapiirustukset.

Sibeliuksenväylä ja Sipoontie ovat pääkatuja, jotka välittävät alueellista liikennettä etelä-pohjoissuunnassa sekä itä-länsisuunnassa. Sibeliuksenväylä on kaupungin tärkein sisääntuloväylä Tuusulan ja Rantatien suunnasta saavuttaessa.

Katusuunnitelmaehdotus on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Asemakaavakartta on päätöksen liitteenä.

Sibeliuksenväylän ja Sipoontien liittymäalue on nykyisellään valo-ohjaamaton tasoliittymä, jossa Sipoontie ja Tervanokantie ovat väistämisvelvollisia. Sibeliuksenväylällä on Sipoontien suuntaan kääntymiskaistat.

Sibeliuksenväylän katualueen leveys vaihtelee. Sibeliuksenväylän länsipuolella kulkee erillinen yhdistetty jalankulku- ja pyöräilyväylä, jonka leveys on 3,0 metriä.

Sipoontien katualue on leveydeltään 28 metriä ja nykyisellään ajorata on 7,0 metriä leveä.

Sipoontien pohjoispuolella on nykyisellään ajoradasta välikaistalla erotettu 3,5 metriä leveä yhdistetty jalankulku- ja pyörätie.

Liittymän pohjoispuolella on saarekkeellinen suojatie Sibeliuksenväylän yli. Liittymän itäpuolella on etelä-pohjoissuuntainen suojatie Sipoontien yli Verstaspolun suuntaan.

Katusuunnitelmaehdotuksessa Sibeliuksenväylän ja Sipoontien liittymään esitetään kiertoliittymää, jossa keskiympyrän halkaisija on 30,0 metriä, kiertotilan leveys on 7,25 metriä ja nupukivetty kiertotilan kavennus 2,0 metriä.

Tervanokantien esitetään katkaistavaksi ajoneuvoliikenteeltä asemakaavan mukaisesti. Kiertoliittymän jokaiseen liittymään esitetään saarekkeelliset suojatiet sekä pyörätien jatkeet. Liittymän pohjoispuolelle esitetään linja-autopysäkit Sibeliuksenväylän molemmin puolin. Linja-autopysäkit esitetään varustettavaksi 4,0 metriä leveällä odotustilalla.

Kiertoliittymän ja linja-autopysäkkien kohdalle esitetään graniittireunatuki ajoradan reunaan. Sibeliuksenväylän itäpuolelle välille Lepolan puistokatu-Urheilukatu esitetään rakennettavaksi jalankulku- ja pyöräilyväylä, jonka leveys on 4,0 metriä. Jalankulku- ja pyöräilynväylä erotetaan Sibeliuksenväylän ajoradasta välikaistalla, jonka leveys vaihtelee. Välikaistalle esitetään nurmetusta ja kiertoliittymän pohjoispuolelle lisäksi lehtipuurivi.

Sibeliuksenkadun varteen, Urheilukadun eteläpuolelle suojaviheralueelle esitetään kosteikkoniittyä ja hulevesipainanne.

Sipoontien pohjoispuolella jalankulku- ja pyörätie esitetään levennettäväksi 4,0 metriä leveäksi. Sipoontien eteläpuolelle välille Sibeliuksenväylä-Verstaspihankatu esitetään rakennettavaksi ajoradasta välikaistalla erotettu jalankulku- ja pyöräilyväylä, jonka leveys on 4,0 metriä. Sipoontien varteen esitetään rakennettavaksi linja-autopysäkit ja odotustilat. Sipoontiellä odotustilojen leveydeksi esitetään 3,0 metriä. Sipoontiellä esitetään reunatuki ajoradan reunaan saarekkeiden ja linja-autopysäkkien kohdalla. Sipoontien linja-autopysäkkien väliin esitetään suojatiesaareketta.

Sipoontiellä välikaistoille esitetään nurmetusta ja pensasistutuksia. Vierialueet esitetään nurmetettavaksi.

Ajoratojen sekä jalankulku- ja pyöräilyväylien päällysteeksi esitetään asfalttia. Linja-autopysäkkien odotustilat esitetään kivettäväksi betonikiveyksellä. Kiertoliittymän keskiosaan esitetään kumpumainen niittyalue, joka laskee amfiteatterin tyyliin porrastettujen kivipaasien avulla kiertoliittymän keskelle sijoitetulle aukiolle. Aukiolle esitetään istutettavaksi maisemapuu. Puun ympäriltä aukio esitetään kivettäväksi noppakivellä. Noppakivialueen viereen esitetään matalaa pensas- ja perennaistutusta.

Sibeliuksenkadun varteen esitetään sijoitettavaksi penkki ja roskakori -yhdistelmä kiertoliittymän eteläpuolelle sekä Urheilukadun liittymän läheisyyteen.

Katusuunnitelmaehdotuksessa Sibeliuksenväylän ja Sipoontien tasaukset noudattavat katujen nykyistä tasausta. Sävelpuiston asemakaavan mukaiselle uudelle korttelialueelle esitetään tontin ajoneuvoliittymä Sipoontieltä.

Kiertoliittymään esitetään hulevesiviemäröintiä parantamaan katualueen kuivatusta. Muilta osin katualueiden kuivatus esitetään toteutettavaksi painanteilla ja avo-ojilla, jotka varustetaan rumpuputkilla sekä hulevesikaivoilla. Katualueen hulevedet esitetään purettavaksi alueella olemassa oleviin hulevesialtaisiin ja ojiin.

Suunnittelualueen koko valaistus uusitaan.

Alueella on nopeusrajoitus 40 km/h, joka esitetään säilytettäväksi.

Katusuunnitelmaehdotus ja nähtävilläolo

Sibeliuksenväylän ja Sipoontien liittymäalue, Sibeliuksenkadun länsipuolen jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Lepolan puistokatu-Urheilukatu sekä Sipoontie välillä Sibeliuksenkatu-Verstaspihankatu (piir.nro 5938-220-1...9) on ollut julkisesti nähtävillä 17.5.-30.5.2022 välisenä aikana.

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty yksi (1) muistutus nähtävilläoloaikana.

Yhdistyksen jättämässä muistutuksessa vedotaan Järvenpään pyöräliikenteen kehittämissuunnitelmaan ja pyydetään erottamaan jalankulku ja pyöräliikenne toisistaan. Muistutuksessa pyydetään korjaamaan katusuunnitelmat siten, että pyöräliikenne erotettaisiin jalankulusta koko suunnittelualueella. Lisäksi muistutuksessa ehdotetaan punaisen asfaltin käyttöä pyöräteille erottelun tehostamiseksi.

Vastine muistutukseen: Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetyt Sipoontien ja Sibeliuksenväylän jalankulku- ja pyöräilyväylät liitetään suunnittelualueen rajalla olemassa oleviin rakenteisiin, jotka eivät nykytilanteessa mahdollista jalankulun ja pyöräilyn erottelua. Katusuunnitelmissa esitetyillä rakenteellisilla ratkaisuilla mahdollistetaan jalankulun ja pyöräilyn erottaminen toisistaan myöhemmin.
Punaista asfalttia ei ole esitetty käytettäväksi kustannus- ja saatavuussyistä.

Muistutuksen jättäjä on tehnyt suunnittelupäällikön päätöksestä 29.9.2023 § 16 Sibeliuksenväylä ja Sipoontie, katusuunnitelman hyväksyminen oikaisuvaatimuksen Kaupunkikehityslautakunnalle. Oikaisuvaatimuksessa on esitetty, että katusuunnitelmia tulee muuttaa siten, että niissä toteutuu pyöräliikenteen ja jalankulun erottelu. Kaupunkikehityslautakunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 16.11.2023.

Katusuunnitelmaehdotusta piir.nro 5938-220-1...6 on päivitetty Kaupunkikehityslautakunnan päätöksen 16.11.2023 § 72 mukaisesti erottelemalla jalankulku ja pyöräily toisistaan maaliviivalla. Erotellun jalankulku- ja pyöräilyväylän leveys on 4,0 m, josta jalankululle on varattu 1,5 metriä ja pyöräilylle 2,5 metriä.

Katusuunnitelmaehdotus piir.nro 5938-220-1A, -2A, -3A, -4A, -5A, -6A, -7, -8 ja -9 ovat päätöksen liitteenä.

Katusuunnitelmaehdotukseen tehty päivitys on merkitykseltään vähäinen, joten katusuunnitelmaehdotusta ei ole tarpeen asettaa uudelleen nähtäville.

Taloudelliset vaikutukset:

Sibeliuksenväylän ja Sipoontien kunnallistekniikan rakentamiskustannukset ovat noin 1,62 M€ (alv. 0%), josta kadun rakentamiskustannukset ovat noin 1,42 M€ (alv. 0%) ja vesihuollon (sis. hulevesiviemäröinti) 200 000 € (alv. 0%).

Kohteen rakentaminen on ajoitettu kaupungin investointiohjelmassa vuodelle 2024.

Päätös

Päätän hyväksyä Sibeliuksenväylän liittymäalueen, Sibeliuksenkadun länsipuolen jalankulku- ja pyöräilyväylän välillä Lepolan puistokatu-Urheilukatu sekä Sipoontie välillä Sibeliuksenkatu-Verstaspihankatu katusuunnitelmaehdotuksen piir.nro 5938-​220-​1A, -2A, -3A, -4A, -5A, -6A, -7, -8 ja -9 sekä siihen liittyvän liikenteenohjaussuunnitelman 5938-​340-​1A.

Maankäyttö-​ ja rakennuslain 202 §:n nojalla tämä päätös on täytäntöönpanokelpoinen ennen muutoksenhakuajan päättymistä.

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö Miia Haikonen

Organisaatiotieto

Kaupunkitekniikka