§ 12 Liikennemerkkipäätös: Sipoontien liikennemerkkisuunnitelma.

Lataa 

JARDno-2023-1017

Päätöspäivämäärä

20.6.2023

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Liikenneinsinöörin toimivalta: Kaupunkikehityslautakunta 3.11.2022 § 86, toimivalta Kaupunkikehityksen palvelualueella 1.1.2023 alkaen. LIITE A, viranhaltijoiden päätösvalta, § 5 Liikenneinsinööri.

Kuvaus

Sipoontien liikennejärjestelyjä katselmoitiin Kyrölän koulun vanhempainyhdistyksen aloitteesta 13.4.2023. Katselmuksella havaittiin liikennemerkkipuutteita, minkä vuoksi Sipoontielle laadittiin uusi liikennemerkkisuunnitelma välille Sibeliuksenväylä-Vanha Lahdentie. Suunnitelman tavoitteena on korjata virheet ja puutteet alueen liikennemerkeissä ja niiden sijoittelussa, parantaa suojateiden havaittavuutta sekä uusia liikennemerkkejä vastaamaan vuonna 2020 voimaan tulleen tieliikennelain vaatimuksia.

Suojatien liikennemerkeissä on puutteita, kuten huonosti sijoiteltuja ja huonokuntoisia merkkejä, jotka on tarpeen korjata. Liikennemerkkien havaittavuutta voidaan parantaa myös pylväisiin kiinnitettävillä tehostamismerkeillä ja heijastinvarsilla, ja suojateiden havaittavuuden parantamistoimenpiteet ovat Sipoontiellä perusteltuja erityisesti siksi, että se on yksi kaupungin pääkaduista.

Pyörätien merkinnät on uudistettava siten, että pyörätien kaksisuuntaisuus osoitetaan uuden tieliikennelain mukaisesti lisäkilvellä. Suunnitelmassa esitetään myös uudet pyörätiemerkit Kansakoulunkadun, Juholanpolun, Lepolanväylän, Tanhukujan, Torpantien, Satukallionkujan ja Suvikadun kohtiin. Lisäksi osoitetaan moporeitin alkamis- ja päättymiskohta Minkkikadun risteykseen siten, että pyörätie välillä Minkkikatu-Vanha Lahdentie on sallittu mopoille. Mopoilijoille on osoitettava siirtymäkohta ajoradalta pyörätielle, koska Ely-keskuksen hallinnoimalla Vanhalla Lahdentiellä mopon paikka on pyörätiellä, mutta taajama-alueella mopon paikka on Väyläviraston Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen (18/2020) mukaan lähtökohtaisesti ajoradalla.

Lapsista varoittaminen on tarpeellista koulujen ja päiväkotien lähellä, joita ovat suunnittelualueella Järvenpään yhteiskoulu, Päiväkoti Polle ja Pesäpuun päiväkoti. Suunnitelmassa esitetään lapsivaroitusmerkkien uusiminen ja sijoittelu siten, että lapsivaroitus sijoittuu molemmista ajosuunnista noin 50-100 metriä ennen kohteelle johtavaa suojatietä.

Voimassa olevassa asemakaavassa ei ole osoitettu Oinaskadulle moottoriajoneuvoliikenteeseen liittyviä rajoituksia. Liikennemerkeillä osoitettuja ajorajoituksia on tarpeen selkeyttää erityisesti siksi, että kadulta tulee ajoyhteys Oinaskadun uuteen koulurakennukseen, ja ajorajoitusten on oltava selkeät ja asemakaavan mukaiset. Suunnitelmassa esitetään "Tonteille ajo sallittu"- ja "pihoihin ajo sallittu" -lisäkilpitekstien muuttaminen muotoon "Koskee läpiajoa Vanhalle yhdystielle" ja "Koskee läpiajoa Sipoontielle". Läpiajokiellolla ohjataan Sipoontien ja Vanhan yhdystien välillä kulkeva moottoriajoneuvoliikenne pysymään pää- ja kokoojakatuverkolla ja siten vähennetään Oinaskadun liikennemäärää.

Urheilukentän pysäköintialueen liittymään osoitteeseen Sipoontie 14 tarvitaan liikennemerkki E2 (Pysäköintipaikka), jotta alueen käyttötarkoitus sekä tieliikennelaissa osoitettu väistämisvelvollisuus alueelta poistuttaessa (ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pysäköintipaikalta) käyvät selkeästi ilmi.

Suvikadun 3,5 tonnin painorajoitukselle ei kadun rakenteen vuoksi ole perusteita, ja vastaavaa rajoitusta ei käytetä yleisesti asuinkaduilla eikä alueen muilla kaduilla. Tämän vuoksi rajoitus on tarpeen poistaa.

Pohjoisväylän ja Sipoontien risteyksen liikennevaloista varoittavat merkit on tarpeen poistaa, koska Väyläviraston Liikennemerkkien käyttö maanteillä  -ohjeen (20/2020) mukaan merkkiä ei yleensä käytetä taajamassa. Myös mopoilijoista varoittavat merkit Sipoontien ja Peikkometsäntien risteyksen kohdalta on tarpeen poistaa, koska kyseisessä kohdassa ei ole moporeitin siirtymäkohtaa.

Peikkometsäntien ja Aarno Arvosen kujan umpitiemerkki on uusittava ja siirrettävä, koska vanha liikennemerkki osoittaa Aarno Arvosen kujan olevan umpitie. Aarno Arvosen kuja on läpiajettava katu.

Linja-autopysäkeiltä, joissa on sininen ja keltainen pysäkkimerkki, voidaan sininen merkki poistaa tarpeettomana, koska se ei ole uuden tieliikennelain mukainen. Tässä suunnitelmassa ei kuitenkaan esitetä muutoksia kaikkiin pysäkkimerkkeihin, koska sinisiä merkkejä saa käyttää lain siirtymäaikana.

Päätös

Päätän, että Sipoontielle toteutetaan suunnitelmakuvissa 1-4 esitetyt liikennemerkkimuutokset. Suojateiden merkintöjä uusitaan välillä Sibeliuksenväylä-Vanha Lahdentie. Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkit uusitaan välillä Sibeliuksenväylä-Vanha Lahdentie, ja väli Minkkikatu-Vanha Lahdentie merkitään mopoille sallituksi. Lapsista varoittavat liikennemerkit uusitaan siten, että lapsista varoitetaan välillä Verstaspihankatu-Juholanpolku sekä välillä Metsolantie-Oritmurrontie molemmista ajosuunnista. Oinaskadun ajorajoitus uusitaan siten, että Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -liikennemerkin alle vaihdetaan lisäkilvet "Koskee läpiajoa Sipoontielle" (Vanhan yhdystien suunnasta) ja "Koskee läpiajoa Vanhalle yhdystielle" (Sipoontien suunnasta). Urheilukujan pysäköintipaikka merkitään liikennemerkillä E2. 3,5 tonnin painorajoitus poistetaan Suvikadulta. Moporeitistä ja liikennevaloista varoittavat liikennemerkit poistetaan.

Allekirjoitus

Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen

Organisaatiotieto

Yhdyskuntasuunnittelu