§ 8 Liikennemerkkipäätös: Yksisuuntaisten pyöräteiden merkitseminen Helsingintielle.

JARDno-2023-517

Päätöspäivämäärä

4.4.2023

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Liikenneinsinöörin toimivalta: Kaupunkikehityslautakunta 3.11.2022 § 86, toimivalta Kaupunkikehityksen palvelualueella 1.1.2023 alkaen. LIITE A, viranhaltijoiden päätösvalta, § 5 Liikenneinsinööri.

Kuvaus

Helsingintien pyöräliikenteen järjestelyt uudistuvat, kun liikenteenohjaussuunnitelman 5974-340-1 (hyv. 22.6.2022) mukaiset uudet yksisuuntaiset pyörätiet valmistuvat kevään aikana välille Yhteiskouluntie-Mannilantie. Ensimmäinen yksisuuntainen pyörätieosuus rakennettiin jo vuonna 2020 välille Kartanontie-Lääkärinkuja.

Jotta pyöräliikenteen järjestelyt olisivat muutoksen myötä yhtenäiset koko Helsingintiellä välillä Rantakatu-Lääkärinkuja, on tarpeen muuttaa yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät väleillä Rantakatu-Yhteiskouluntie ja Mannilantie-Kartanontie yksisuuntaisiksi sekä erotella pyöräily jalankulusta. Muutokset on mahdollista toteuttaa liikennemerkein ja tiemerkinnöin. Pyöräteiden yksisuuntaistaminen perustuu Järvenpään kaupunginhallituksen 24.4.2019 hyväksymään pyöräliikenteen kehittämissuunnitelmaan, jonka mukaan Helsingintiellä tavoitetilana on yksisuuntainen pyöräliikenteen järjestely (pyörätie tai -kaista).

Tiemerkintäviivalla eroteltavien jalankulku- ja pyöräteiden leveys vaihtelee ja on noin 3,1-4,4 metriä. Erotuskaistat ja lumitilat puuttuvat osittain. Liikennemerkkipäätöksellä tehtävässä muutoksessa kadun rakenne ei muutu, minkä vuoksi kulkuväylien mitoitukseen ei voida soveltaa päällysteiden leveyksiä koskevia suunnitteluohjeita. Suunnitelmakuvissa kuitenkin esitetään likimääräinen mitoitusohje, jonka mukaan tilaa on oltava pyöräilijän puolella 1,5-1,9 metriä ja jalankulkijan puolella 1,6-2,6 metriä, jotta kulkuväylän kokonaisleveyden vaihdellessa sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille jää vähintään kohtalainen kulkutila.

Katusuunnitelmassa 5974-220-4A (hyv. 22.6.2022) esitettyjen Mannilantien yksisuuntaisten pyöräteiden rakentaminen ei ole vielä alkanut välillä Helsingintie-Sibeliuksenkatu. Tämän vuoksi on tarpeen tilapäisenä järjestelynä merkitä kyseiselle katuvälille yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä jättää yksisuuntaisuuden tiemerkinnät kyseisessä kohdassa toteuttamatta. Tilapäiset järjestelyt ovat voimassa siihen saakka, kunnes katusuunnitelman 5974-220-4A mukaiset liikennejärjestelyt toteutetaan.

Päätös

Päätän, että Helsingintien pyörätiet merkitään yksisuuntaisiksi välillä Rantakatu-Yhteiskouluntie ja Mannilantie-Kartanontie liikennemerkeillä D7.1 (Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain). Ajo väärään suuntaan kielletään ja pyöräilijät opastetaan yksisuuntaisille pyöräteille Helsingintien-Kartanontien, Mannilantien-Kotilinnantien ja Helsingintien-Rantakadun risteysten kohdilla liikennemerkeillä C17 (Kielletty ajosuunta), F50 (Pyöräilijälle tarkoitettu reitti) ja H2 (Kohde nuolen suunnassa). Myös Helsingintien-Oikopolun risteyksen kohdalla ajo väärään suuntaan kielletään molemmin puolin katua liikennemerkeillä C17. Liikennemerkkimuutosten lisäksi jalankulun ja pyöräilyn erottelu toteutetaan tiemerkinnöin.

Päätän, että tilapäisenä liikennejärjestelynä Mannilantielle välille Helsingintie-Sibeliuksenkatu merkitään yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä liikennemerkeillä D6 ja lisäkilvillä H23.2. Neuvoksenkujan ja Mannilantien risteykseen asetetaan kärkikolmion alle liikennemerkki H23.1 (Kaksisuuntainen pyörätie). Pyöräilijät opastetaan yksisuuntaiselle pyörätielle Mannilantien-Helsingintien risteyksessä liikennemerkillä F50 ja H2, ja ajo Mannilantieltä Helsingintielle väärään suuntaan kielletään liikennemerkillä C17. Nämä tilapäiset järjestelyt ovat voimassa siihen saakka, kunnes katusuunnitelman 5974-220-4A mukaiset yksisuuntaiset järjestelyt toteutetaan.

Kaikki muutokset tehdään suunnitelmakuvien mukaisesti. Muutosten toteuttamisesta vastaa kaupungin rakentamispalvelut.

Allekirjoitus

Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen

Organisaatiotieto

Yhdyskuntasuunnittelu