§ 17 Liikennemerkkipäätös: Nopeusrajoitusten merkitseminen Maahisentiellä ja lähikaduilla.

Lataa 

JARDno-2020-1758

Päätöspäivämäärä

30.11.2022

Päätöksen tekijä

Liikenneinsinööri

Päätöksen peruste

Liikenneinsinöörin toimivalta: Kaupunkikehityslautakunta 24.3.2022 § 26 , toimivalta Kaupunkikehityksen palvelualueella 1.4.2022 alkaen. LIITE A, viranhaltijoiden päätösvalta, § 5 Liikenneinsinööri.

Kuvaus

Vänkärinkuja ja Rekikatu sekä niihin liittyvät huoltoajoväylät Haltianpolku ja Sahurinpolku ovat vähäliikenteisiä asuinalueen tonttikatuja, joilla ei ole läpiajoliikennettä. Vänkärinkuja on kapea ja mutkitteleva katu, jossa pyöräily on ajoradalla. Haltianpolku ja Sahurinpolku ovat kapeita väyliä, jossa jalankulkijat, pyöräilijät ja huoltoajoliikenne kulkevat samaa väylää pitkin. Rekikadulla on paljon pysäköintipaikkoja, joihin ajamista tai joista poistumista varten autoja joudutaan kääntämään ajoradalla. Vänkärinkujalla on aiemmin ollut 30 km/h enimmäisnopeutta suosittava liikennemerkki, joka kuitenkin on poistunut. Edellä mainittujen syiden vuoksi kaduille parhaiten soveltuvana ajonopeutena voidaan pitää enintään 30 km/h nopeutta. Uutta 30 km/h nopeusrajoitusaluetta osoittavat liikennemerkit on tarpeen asettaa Maahisentielle ja Rekikadulle.

Louhentien nopeusrajoitusmerkinnöissä on ollut puutteita, sillä Louhentie, Korpikuja ja Keijunkuja on merkitty 30 km/h nopeusrajoitusalueeksi, mutta nopeusrajoitusalueen vaihtumista 40 km/h alueeksi Maahisentien suuntaan ei ole osoitettu liikennemerkillä. Tämän vuoksi Louhentielle ennen Maahisentien risteystä on lisättävä 40 km/h aluenopeusrajoitusmerkki.

Pysäköintikieltoalueen liikennemerkkiä Rekikadulla on siirrettävä, jotta kadunvarsipysäköinti ei haittaisi kadun toisella puolella sijaitsevien pysäköintipaikkojen käyttöä.

Suojatiemerkit Vänkärinkujalla ovat vanhat ja kuluneet, ja havaittavuuden parantamiseksi ne on tarpeen uusia. Samalla umpitiemerkki on siirrettävä siihen kohtaan, jossa autoliikenteen läpiajoyhteys päättyy, ja merkki on vaihdettava F24.3:een, joka osoittaa pyöräily-yhteyden jatkumisen autoliikenteen yhteyden päättymisestä huolimatta. Vänkärinkujan jalkakäytävä on osoitettava liikennemerkillä, jotta se erottuu selkeästi viereisestä Maahisentien yhdistetystä pyörätiestä ja jalkakäytävästä.

Päätös

Päätän, että Maahisentielle välille Louhentie-Haltianpolku asetetaan aluenopeusrajoitusta osoittavat liikennemerkit C34 siten, että aluenopeusrajoitus 30 km/h on voimassa Vänkärinkujan suuntaan ja aluenopeusrajoitus 40 km/h Wärtsilänkadun suuntaan. Rekikadulle asetetaan aluenopeusrajoitusta osoittavat merkit noin 65 metrin päähän Wärtsilänkadun risteyksestä siten, että aluenopeusrajoitus 30 km/h on voimassa Haltianpolun suuntaan ja aluenopeusrajoitus 40 km/h Wärtsilänkadun suuntaan. Pysäköintikieltoalueen alkamis- ja päättymismerkki sijoitetaan nopeusrajoitusmerkin kanssa samaan pylvääseen. Louhentien ja Maahisentien risteykseen asetetaan aluenopeusrajoitusta 40 km/h osoittava liikennemerkki siten, että sen vaikutusalue on Maahisentien suuntaan. 

Vänkärinkujan jalkakäytävä osoitetaan liikennemerkillä D4. Vänkärinkujan umpitien liikennemerkki poistetaan, ja uusi merkki F24.3 sijoitetaan Maahisentielle Louhentien risteyksen länsipuolelle. Vänkärinkujan suojatiemerkit uusitaan. Kaikki muutokset tehdään liikennemerkkisuunnitelman mukaisesti.

Allekirjoitus

Liikenneinsinööri Timi Veikkolainen

Organisaatiotieto

Yhdyskuntasuunnittelu